Pāriet uz galveno saturu

Mūsu rakstu sērija par tēmu Body Shaming: neesat „tikai” ķermenis. Esat kas vairāk!

18.01.2023.Jana Uhlir
Lasīšana 5 minūtēm
Koncepts Body Shaming ir pazīstams. Komplimenti, kas patiesībā nav komplimenti, nekaunīgi komentāri par citu izskatu, ņirgāšanās, iespējams, mobings. Šai neveselīgajai tendencei ir arī sava priekšrocība – runājam vairāk par izskatu un sevis kopšanu. Un tāpēc, ka esam kas vairāk kā mūsu dekoltē zona, grumbas vai jostasvietas apkārtmērs, mēs nolēmām vairāk pievērsties šim tematam mūsu jaunajā rakstu sērijā.

Vai paslavējāt šodien sevi vai uzsmaidījāt sev? Vai patīkat sev gan ar grimu, gan bez, kaila un apģērbusies? Vai arī jūs nepievēršat uzmanību šiem „sīkumiem”? 

Vēlamies būt skaistas, bet nedaudz aizmirstam, ka skaistums nav tikai āriene. Diskusijās par pašcieņu parādījusies tendence no elles: Body Shaming. Pateicoties tai, vismaz mēs konstatējam, ka esam lieliskas, kādas esam. Šeit un tagad. Rakstu sērija par Body Shaming, kuras pirmo rakstu lasāt, varētu būt ceļvedis uz mīlestību pret sevi. Savukārt mēs centīsimies, lai tas patiešām tā būtu.

Kas ir Body Shaming?

Kaunināšana, pazemošana un sava ķermeņa kritika. Visbiežāk problēma ir liekais svars, bet iemesls atradīsies vienmēr, kāda ir par resnu, par tievu, nepareiza ausu forma vai šķībs deguns... Šāda kaunināšana notiek gan tiešsaistē, gan reālajā dzīvē, un tas izraisa trauksmi un ēšanas traucējumus. Naida runu nevarat ietekmēt, taču varat tajā nepiedalīties un iedvesmot ar cieņu un veselīgu pieeju ķermenim. Lai kā arī būtu. 

Palutiniet savu ķermeni un dvēseli

Kā to paveikt?

1. Iemācieties mīlēt savu ķermeni. To ir viegli uzrakstīt, taču realitāte var būt sarežģītāka. Cieniet savu ķermeni un tā vajadzības, novērtējiet visu, ko ķermenis jums ļauj piedzīvot un ko tas spēj izturēt. Pakāpeniski pieņemiet arī tās daļas, kuras jums nepatīk, bet padara jūs unikālas.

2. Izvēlieties ķermeņa neitralitāti. Ķermeņa pozitīvisms ir labi, taču ne visas varam mīlēt savus kilogramus, fotografēt celulītu un izvietot Instagram, mīlēt rētas un izmaiņas, kuras nāk kopā ar vecumu un gravitācijas spēka ietekmē. Samierināties ar lietām, kuras mums nepatīk visu mūžu, nav tik viegli kā uzņemt pašbildi Instagram. Nepieciešams laiks, pacietība, laipnība un pieņemšana.

3. Uzmanieties no pseidokomplimentiem. Tādi teikumi kā „redzi, cik Tu skaisti notievēji” vai „izskaties labi, kad redzami atslēgas kauli” nav komplimenti. Lai arī apkārtējie to domā labi, tas balstās uz izskatu. Bet jūs nezināt, vai tā ir vājā vieta. Persona var ciest no ēšanas traucējumiem, zaudēt svaru depresijas vai tūkstoš citu iemeslu dēļ. 

4. Sakiet komplimentus par personību, nevis izskatu. Pasakiet draudzenei, ka novērtējat, ka varat viņai piezvanīt trijos naktī, lai norunātu kur apraksiet neuzticīgā mīļākā līķi. Pateicieties kolēģei, kura jums palīdz, lai arī viņai pašai ir daudz darba.

5. Rūpējieties par sevi. Neterorizējiet sevi ar diētām, nedaliet lietas labās un sliktās, bet izvēlieties līdzsvaru. Ar šokolādes torti var aizēst sliktu omu vai negatīvas emocijas, bet pēc tam pārmest sev. Vai arī varat uztvert to kā gadījuma kārumu un mīlestības pret sevi izpausmi. 

6. Nesalīdziniet. Skaistums ir nepilnībās. Neuzspiediet sev to, ko redzat tiešsaistē – ne visi sāk dienu ar zaļu smūtiju un pilates nodarbībām divu stundu garumā. Un tas ir normāli.

7. Māciet bērnus, ka viņu ķermenis pieder viņiem. Tie, kas auguši 80. gados, iespējams, atceras, jautros „onkuļus”, kuri bez atļaujas mūs sēdināja klēpī, kamēr apkārtējie smējās; netaktiskus pieaugušo komentārus par mūsu ķermeni, kas citiem šķita smieklīgi. Un vēl sliktāk – normāli. Jūsu ķermenis pieder tikai jums, iemāciet bērniem, ka viņa ķermenim var pieskarties tikai ar piekrišanu.

Ķermeņa pozitīvisms ir labi, bet…

Nedomājiet tik daudz par ārējo izskatu, bet vairāk pievērsiet uzmanību pašsajūtai. Pieeja, kad cienat ķermeni ar visām tā nepilnībām ir ķermeņa neitralitāte. Jums nav tas jāmīl vai jāienīst. Neuzspiediet neko tādu, kas nav jums raksturīgs. Tas varētu izraisīt stresu un nepilnības sajūtu. Ir laiks izkāpt no šī apburtā loka, kuru mums uzspiež ne tikai sociālie tīkli. 

Jūs esat lieliska

Atpūtieties no skrējiena pēc pilnības. Tas ir labāk nekā kardinālas apņemšanās, kā „notievēt par desmit kilogramiem”, „vingrošu katru dienu”, kuras izzūd februārī kā Valentīna dienas plīša lācīši vasarā. Jūs esat skaista, kāda esat, ar pāris liekiem kilogramiem, ar pāris trūkstošiem kilogramiem, ar vēderu pēc dzemdībām, ar vasarraibumiem, grumbām, brillēm, savām skropstām, nagiem un matiem. 

Neesat „tikai” ķermenis, bet kas vairāk. Jo pilnība neeksistē. Jūs esat oriģināla, unikāla sabiedrības mozaīkas daļa. Atgādiniet sev to katru rītu pēc pamošanās.

Nākamajā rakstā ielūkosimies guļamistabā! Arī tur atrodams Body Shaming

Lasīt vairāk